search metasound

google metasound

instrumentarium

I. INTRODUCTION

II. METASOUND INSTRUMENTS

III. MEDIA (As) INSTRUMENTS

IV. VOICE

 


INTRODUCTION

For metasound group, musical instruments play an important role. Made up of daily objects and materials, they are elaborated, not transformed. We apply on them our research inquires in acoustics and sound aesthetics.

Consider a truck with empty water carboys; for us it's like a wood warehouse to the instrument maker. He has to choose the wood that will make a better instrument. In exactly the same way we would check carboys one by one to hear their pitch and harmonic tunes, the richness and the brightness of timbre, their response to the techniques we have developed. Finally, we will choose the one to be used for the performance.

Some constructions of the project, such us "clothes-horse with bow" (cosmic aplostra) and bass wheel, have probably a good result visually and acoustically. Still, this is not enough. We assess the final result of the recording, and we are after the results of the sound, not just the constructions. That's on the level of orality.

On the level of the literated idea, we’re interested in discovering practices of re-hearing, re-considering of sound environment. That has already been going on since the beginnings of the 20th century.
Educational dimensions of our project are extremely important for us; listeners and viewers of our performances understand what happens on stage and are able to repeat it. With our ideas, we wish teachers will find a field for educational and creative action. We work as both educators and creators and we think that when these two capacities are unified, we finally find the "wellness" place, we find "eutopia"!

 

METASOUND INTSTRUMENTS

MEDIA INSTRUMENTS
or
Media as Instruments
(or mediophones)

(text under construction)

VOICE

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Στην ομάδα μεταήχων τα μουσικά όργανα παίζουν έναν σημαντικό ρόλο: προέρχονται από καθημερινά αντικείμενα, επεξεργασμένα, όχι τροποποιημένα. Εφαρμόζουμε σε αυτά τις ερευνητικές μας αναζητήσεις στην ακουστική και αισθητική του ήχου.

Ένα φορτηγό με πλαστικές νταμιτζάνες νερού (βλέπε εικόνα) είναι για μας ότι μια ξυλαποθήκη για έναν οργανοποιό. Αυτός θα χρειαστεί να διαλέξει τα ξύλα που θα του δώσουν το καλύτερο μουσικό όργανο. Έτσι κι εμείς χρειάζεται να ελέγξουμε ένα ένα τα μπουκάλια, ως προς τις νότες και τους αρμονικούς που βγάζουν, τον πλούτο και την λαμπερότητα του χρώματος, την απόκριση στις τεχνικές που έχουμε αναπτύξει. Τελικά θα διαλέξουμε ένα για την παράσταση...

Κάποιες κατασκευές μας όπως η "απλώστρα με δοξάρι" (cosmic aplostra), και η μπασορόδα (bass wheel) έχουν μάλλον εντυπωσιακό αποτέλεσμα τόσο οπτικά όσο και ακουστικά.

Δεν αρκεί όμως αυτό. Μετράμε το τελικό αποτέλεσμα από το ίχνος της ηχογράφησης και θέλουμε τελικά τα αποτελέσματα του ήχου και όχι της κατασκευής. Αυτό στο επίπεδο του προφορικού.

Στο επίπεδο της ιδέας και της γραφής, μας ενδιαφέρει να οδηγηθούμε σε μια πρακτική επανακρόασης, μια επανεκτίμηση του ηχητικού μας περιβάλλοντος, κάτι που συμβαίνει ήδη όλο τον εικοστό αιώνα.

Η εκπαιδευτική διάσταση της δραστηριότητάς μας είναι επίσης σημαντική για μας: ο ακροατής - θεατής κατανοεί τι συμβαίνει στη σκηνή και μπορεί να το επαναλάβει. Ο εκπαιδευτικός θέλουμε να βρίσκει πεδίο δράσης στις ιδέες της ομάδας μεταήχων, γιατί κι εμείς εργαζόμαστε ως εκπαιδευτικοί και δημιουργοί. Και όταν αυτοί οι δρόμοι ενώνονται βρισκόμαστε επιτέλους στον τόπο του ευ, στην ευτοπία...

ΟΡΓΑΝΑ ΜΕΤΑΗΧΩΝ

Τα όργανα που παίζουμε με δοξάρι συνήθως δεν έχουν χορδές. Τα όργανα που παίζουμε με μπακέτα συνήθως δεν έχουν μεμβράνη. Ίσως μοιάζουν όλα με ιδιόφωνα, όμως τα μέρη τους ακούγονται άλλοτε σαν χορδές και άλλοτε σαν μεμβράνες.
Μόνο τα αερόφωνα δεν μοιάζουν με υβριδικά όργανα. Έχουμε π.χ. πολλά πνευστά φτιαγμένα με μπουκάλια.

Στα "γνωστά" μουσικά όργανα εφαρμόζουμε μια τεχνική "αντιστροφής", καθώς κάνουμε σε αυτά μια "ηχητική ταυτοποίηση " (sound identification).
"Ηχητική Εμβάθυνση" ονομάσαμε την προσέγγιση του μουσικού οργάνου ως ηχογόνο σώμα, με τις ίδιες ακριβώς τεχνικές που εξερευνούμε ένα ηχογόνο σώμα. Κάθε ήχος που ανακαλύπτουμε ότι παράγει ένα μουσικό όργανο - εκτός από αυτόν για τον οποίο το προορίζει ο κατασκευαστής του - είναι αποτέλεσμα της "ηχητικής εμβάθυνσης". Χτυπούμε το ηχείο, τρίβουμε τις επιφάνειες, δονούμε τις χορδές με αρμονικούς και σουρντίνα, πάντα στοχεύοντας σε ένα αισθητικό αποτέλεσμα. Ανακαλύπτουμε έτσι την "ηχητική ταυτότητα" του μουσικού οργάνου στο σύνολό του, ακριβώς όπως κάνουμε στα ηχογόνα υλικά των κατασκευών μας.

Στα Μουσικά όργανα που κατασκευάζουμε δίνουμε ονόματα, ή χρησιμοποιούμε τα παραδοσιακά ονόματα. Μερικά Παραδείγματα

λαϊκά αυτοσχέδια όργανα
(popular improvised instruments):


νερομπούκαλο (Carboy)


Ποτηρόφωνο
(water-glassphone)


drum set


glass bowlphone


μπουκάλι (bottle)


παιχνίδια - μουσικά όργανα
(toy-musical instruments)


αυλός μπουκαλιών
(bottle panlute)

 


glass harmonica

 


άδερ όργανα των μεταήχων
(other metasound instruments)


πνευσίκρουστοι σωλήνες
(pnefsiKroustos tubes)


μαχαιρόφωνο
(knifephone)


εγκαταστάσεις
(installations)


κοσμική απλώστρα
(cosmic aplostra)


οικογένεια τριβόμενων κεσέδων
(άλτο, τενόρο, μπάσσο)
( slide yogurth-bowl family
[alto - tenoro- bass)


Το αναλόγιο του κ. John
(Mr John's music stand)


"ο τέντζερις και το καπάκι του":
ιδιόφωνο με υβριδική τεχνική
( "o tentzeris kai to kapaki tou"
[casserole] idiophone played with hybrid technique)


άνυδρο (στεγνό) ποτηρόφωνο
(dry [waterless] glassphone)

Ωστόσο, μέσα από μια ερευνητική προσπάθεια κατασκευάζουμε και βελτιώνουμε διάφορες κατασκευές, ανάλογα τις απαιτήσεις και τους τύπους των παραστάσεων (concertopedia, allbow, edulations, nothing artificial κλπ.). Όργανα σε πρώτη μορφοποίηση και σε εξέλιξη για παράδειγμα αποτελούν τα:

Bass Wheel,

Environmentphone (περιβαλλοντόφωνο)

pan Gloub (ταψί Γκλουμπ)

τα όργανα αυτά μπορούν να ενταχθούν στις κατηγορίες κατά Hornbostel και Suchs, να είναι δηλαδή:
- αερόφωνα (aerophones)
- μεμβρανόφωνα (membranophones)
- χορδόφωνα (chordophones)
- ιδιόφωνα (idiophones)
- ηλεκτρόφωνα (electrophones)

ωστόσο μπορεί μια κατασκευή να παρουσιάζει μια σύνθεση των παραπάνω κατηγοριών (Υβριδική), οπότε να έχουμε "υβδριδιόφωνα" ("hybridphones", ή "hybridiophones").

ΜΕΣΙΚΑ (MEDIA) ΟΡΓΑΝΑ
ή
Τα media ως Όργανα
ή "μεσόφωνα"

Media Instrument ονομάζουμε όλα τα ηχητικά media που χρησιμοποιούνται ως υλικό της μουσικής σύνθεσης: ο ήχος από το κινητό, μια ηχογράφηση, η φωνή μέσα από το ακουστικό του τηλεφώνου, μια μίξη τραγουδιών στη σκηνή. Τα media χρησιμοποιούνται ως όργανα ήδη από τον εικοστό αιώνα. Η εξέλιξη της τεχνολογίας μας έφερε από την απλή αναπαραγωγή της μαγνητοταινίας στην ελεγχόμενη σύνθεση μέσα από κανάλια. Η κονσόλα γίνεται ένα μοντέρνο "πιάνο", και κάθε της κανάλι ένα πλήκτρο, που μας δίνουν μια ιδιότυπη πολυφωνία: μια πολυφωνία πολυφωνιών (ή μια μετα-πολυφωνία;)!

Η ΦΩΝΗ

Η μελωδία του μουσικού οργάνου έχει μέσα της κοινά επικοινωνιακά σπέρματα με την φωνή που τραγουδάει. Όπως επισήμανε ο Θρασύβουλος Γεωργιάδης, η μελωδία της οργανικής μουσικής είναι η μία όψη του "νομίσματος" της φωνής που τραγουδάει. Τα μουσικά όργανα έδωσαν την δυνατότητα να κάνουμε αυτόν τον διαχωρισμό. Όμως Είτε η μελωδία έχει λόγο (τραγούδι) είτε όχι (οργανικό κομάτι) θεωρούμε ότι οι απαρχές είναι κοινές. Είτε τα κομάτια μας έχουν τραγούδι είτε όχι, πάντα θεωρούμε ότι απευθυνόμαστε στο "ένα και το αυτό" ακροαματικό ένστικτο του μυαλού: αυτό που πάντα επιζητά μια φωνή να ηχήσει και να του τραγουδήσει...

 

 

 

    |    project developed by Dimitris Sarris  |  this page was last updated at 22/04/2011 |    pageloads since '08 | report a broken link  | metasound.gr overview |
Copyrighted Material © 2007-2010 Dimitris Sarris - Metasound Group Project