ΤΟ
ΠΡΟΤΖΕΚΤ
Kindersound είναι ένα είδος μουσικής που δεν μπορούν να παίξουν
όλοι οι άνθρωποι. Χρειάζεται να είναι κανείς βρέφος ή νήπιο και
να θέλει να εκφραστεί με μουσική ή με ήχους. Όλοι οι ήχοι που κάνουν
τα παιδιά, λεκτικοί, σωματικοί, με τα αντικείμενα του περιβάλλοντος
είναι το ηχητικό υλικό της Kindersound. Στο επικεντρο της έρευνάς
μας, λοιπόν, δεν είναι ήχοι και μουσικές για παιδιά, αλλά
ήχοι και μουσικές από παιδιά.
Πρώτο ακροατήριο οι γονείς, που με πάθος βιντεοσκοπούν τους (μικρούς)
αγαπημένους τους καλλιτέχνες. Αν μάθουμε αυτό το μουσικό είδος,
αν γίνουμε ακροατές του και καλοί γνώστες, γνωρίζουμε ένα κομμάτι
της ανθρώπινης μουσικότητας που μας ανήκει γιατί όλοι βρεθήκαμε
στη θέση αυτών των καλλιτεχνών. Τo project της Kindersound μουσικής
είναι μια έρευνα ακρόασης και κατανόησης των βρεφών και των νηπίων,
με όρους πολιτισμικούς. Έτσι μαθαίνουμε από αυτά για την ανθρώπινη
μουσικότητα, και πριν λάβουμε παιδαγωγικές αποφάσεις έχουμε καταφέρει
την μέγιστη ευστοχία στο σχεδιασμό της παιδαγωγικής μας δράσης.
Έτσι αν γίνει κανείς "φαν" της Kindersound υποβάλλεται
σε μια παιδαγωγική, ή καλύτερα "προ-παιδαγωγική" διαδικασία,
πριν την παιδαγωγική. Είναι μια διαδικασία κατανόησης και γι' αυτό
απελευθέρωσης της ανθρώπινης μουσικότητας, που μπορεί να πάρει όποιες
δημιουργικές προεκτάσεις επιθυμούμε.
Η
ΕΦΑΡΜΟΓΗ
Η "προ-παιδαγωγική", εναλλακτική φύση της αντίληψης "Kindersound",
προϋποθέτει ότι ο γονιός ή ο παιδαγωγός, αντιλαμβάνεται τους ήχους
και τις μουσικές του παιδιού ως μορφή πολιτισμικής έκφρασης, ως
δηλαδή αυτό που πραγματικά είναι. Η κατανόηση των πολιτισμικών αυτών
χαρακτηριστικών προϋποθέτει την "καλλιέργεια" του ακροατηρίου,
μια ειδική - δηλαδή - επίκτητη γνώση. Στη συνέχεια ο ενήλικας γνωρίζει
μουσικές, κινητικές και ηχητικές δραστηριότητες, εστιάζοντας πάντα
στην πολιτισμική τους διάσταση, ώστε να συνδημιουργήσει με το παιδί,
και να ενισχυθεί η δημιουργικότητα και η δυνατότητα έκφρασης του
παιδιού (βρέφος ή νήπιο). Είναι μια διαδικασία τόσο διασκεδαστική
όσο οι ευχάριστες εμπειρίες των βρεφών και των νηπίων, και τόσο
θεωρητικά αποδομημένη, όσο κάθε παιδαγωγική δραστηριότητα. Η διαδικασία
αυτή αποτελεί αντικείμενο εισηγήσεων, εργαστηρίων και εργαστηριακών
εισηγήσεων.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Για κάθε πληροφορία σχετικά με το project επικοινωνήστε με το email:
kindersound.project[εδώ βάζετε παπάκι]gmail.com.
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σαρρής, Δ. (2009). Πώς να μάθετε μουσική από ένα βρέφος: Η πολιτισμική
διάσταση της ανθρώπινης μουσικότητας στη βρεφική και νηπιακή ηλικία.
Εισήγηση στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο "Οι τέχνες και ο πολιτισμός
στην πρώιμη εκπαιδευτική παρέμβαση. Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών.
Αθήνα 27-28/11 (Ξενοδοχείο Τιτάνια).
-
(2009). Υπάρχει «φάλτσο ακροατήριο»; παρατηρήσεις για την κατανόηση
της μουσικότητας των βρεφών. Εισήγηση στο 1ο Συνέδριο Δημοτικού
Βρεφοκομείου Αθηνών "Βοηθωντας το παιδί μου να αναπτυχθεί σωστά".
Πρακτικά. 18/10 (Υπό έκδοση).
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
(υπό ενημέρωση)
Custodero,
L., Johnson-Green, E., A. (2008). Passing the cultural torch: musical
experience and musical parenting of Infants. Στο Journal of
Research in Music Education, Vol. 51, No. 2. MENC.
Perani,
D.,Saccuman, C., M., Scifo, P., Spada, D., Andreolli, G., Rovelli,
R., Baldoli, C., Koelsch, S. (2008). Music in the first days of
life. Στο Nature Precedings : hdl:10101/npre.2008.2114.1 : Posted
23 Jul 2008. Διαθέσιμο διαδικτυακά στο: <http://precedings.nature.com/documents/2114/version/1>.
Προσπελάστηκε: 4/3/2010.
Phillips-Silver, J., Trainor, J., L. (2005). Feeling the Beat: Movement
Influences Infant Rhythm Perception. Στο περιοδικό Science,
3, June, Vol. 308. no. 5727.. Διαθέσιμο διαδικτυακά στο < sciencemag.org
>
Στάμου,
Λ. (2009). Μουσικότητα και μουσική καθοδήγηση στα πρώτα χρόνια της
ζωής: Η συμβολή της "θεωρίς μουσικής μάθησης" στη μουσικοπαιδαγωγική
πρακτική με βρέφη και νήπια. Στο Παπαπαναγιώτου, Ξ. (επ.). Ζητήματα
Μουσικής Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη: ΕΕΜΕ.
Welch,
G. (2008). Εσφαλμένες αντιλήψεις περί μουσικής (The misunderstanding
of Music). Μτφρ. Μαρκέα, Γ. Γ. Αθήνα: Νάσος
Winklera,
I., Hadena, P., G., Ladinigd, O. Szillere, I. Honingd, H. (2009).
Newborn infants detect the beat in music. Στο Proceedings of
National Academy of U.S.A. Διαθέσιμο διαδικτυακά στο < pnas.org
>
|