Στα
πλάισια των ερευνητικών δραστηριοτήτων του metasound project
δημιουργήθηκε κατά τη χρονιά 2009 το Μουσείο
Αυτοσχέδιων Μουσικών Οργάνων στη διοργάνωση
Μαθητιάδα. Για τη χρονιά 2010 προγραμματίζεται το
project Ηχοστάσιο με σκοπό να μας εισάγει στον μαγευτικό
κόσμο του ήχου.
Το
Ηχοστάσιο εντάσσεται στα πλαίσια της σχεδιαζόμενης "Επιστημούπολης".
Ακουλουθεί ολόκληρο δελτίο τύπου από τον Ιστοχώρο της
Μαθητιάδας στον τομέα των Επιστημών.
|
1.
ΕπΙΣΤΗΜΟΥΠΟΛΗ
(Science-City)
Οι
«Επιστήμες» της Μαθητιάδας αντιστοιχούν στο «πνεύμα», κατά το
αρχαιοελληνικό φιλοσοφικό τρίπτυχο «Σώμα - Ψυχή - Πνεύμα», από
το οποίο εμπνέεται δομικά η διοργάνωσή της. Σε μια προσπάθεια
διαρκούς βελτίωσης του παιδαγωγικού της έργου, η Μαθητιάδα ολοκληρώνει
αυτό το τρίπτυχο προσθέτοντας επιστημονικά επιμελημένες δράσεις,
διαλέξεις και εργαστήρια που αντιστοιχούν στους σύγχρονους κλάδους
των διαρκώς εξελισσόμενων επιστημών.
Η
ανάπτυξη του Τομέα των Επιστημών της Μαθητιάδας στοχεύει:
-
στην ανάδειξη των σύγχρονων επιστημονικών τάσεων, που χαρακτηρίζονται
για τη διαχρονική τους σημασία,
-
στην δημιουργία προσβάσεων από όλους στην επιστήμη και τη διάχυση
της γνώσης άμεσα και δημιουργικά, με τρόπο κατανοητό προς όλους,
-
στην προαγωγή του επιστημονικού διαλόγου, και την επικοινωνία
και ανταλλαγή των επιστημονικών ιδεών από και προς κάθε ενδιαφερόμενο
επιστήμονα,
Όλες
οι επιστημονικές δράσεις έχουν τον κοινό τίτλο:
«Επιστημούπολη: Η χαρά της γνώσης».
Δημιουργώντας
μια μικρή «πολιτεία των επιστημών»,
την Επιστημούπολη, οργανώθηκαν
- τρεις (3) θεματικές εκθέσεις,
- δύο (2) εργαστήρια,
- μία (1) διάλεξη και
- μια (1) δραστηριότητα αξιολόγησης,
προορισμένες να μας παρέχουν τη «χαρά της γνώσης».
Και
οι εφτά (7) δραστηριότητες πραγματοποιούνται στους ειδικά διαμορφωμένους
χώρους του Γυμνασίου - Λυκείου της Πρώτης Σερρών. Εκεί θα έχουν
πρόσβαση όλοι οι μαθητές αλλά και το κοινό κατά τη διάρκεια της
Θ΄ Μαθητιάδας, ενώ με βάση το πρόγραμμα θα γίνουν και οι προγραμματισμένες
δραστηριότητες - εκδηλώσεις
Η
θεματική ενότητα των Επιστημών στην Μαθητιάδα στοχεύει να αναδείξει
σύγχρονες τάσεις στο χώρο της επιστήμης, με διαχρονική όμως σημασία,
και να τις φέρει κοντά στο επιστημονικό, εκπαιδευτικό αλλά και
ευρύτερο κοινό. Στις μέρες μας η επιστήμη επηρεάζει τον πολιτισμό
μας, τις αντιλήψεις μας, την καθημερινότητά μας. Γι’ αυτό και
η διάχυση των ιδεών της με τρόπο κατανοητό στον καθένα είναι καίριας
σημασίας προκειμένου να την καταλάβουμε καλύτερα.
Η «Επιστημούπολη», είναι ο τόπος της δημιουργικής συνάντησής μας
με την επιστήμη. Είναι ο τόπος για να νοιώσουμε τη «χαρά της γνώσης».
Όχι μια απλή διασκέδαση, αλλά η απόλαυση να γνωρίζουμε και να
κατανοούμε τον πολιτισμό στον οποίο ζούμε. Δομείται σε τρεις αίθουσες
- εκθέσεις, ένα βήμα διαλόγου, με επίκεντρο την επιστημονική ημερίδα
της Μαθητιάδας και βιωματικά εργαστήρια για τους μαθητές.
1.1.
Δράσεις της Επιστημούπολης
Οι
περιβαλλοντικές δράσεις της Επιστημούπολης είναι συνολικά 7 και
κάθε μία χαρακτηρίζεται από ένα συγκεκριμένο κωδικό αριθμό για
την καλύτερη αναγνώριση της. Οι δράσεις περιλαμβάνουν ένα σύνολο
από διάφορες δραστηριότητες όπως εργαστήρια, εκθέσεις, διαλέξεις
καθώς και ειδικές μετρήσεις για την ικανότητα των μαθητών. Οι
δράσεις επίσης κατηγοριοποιούνται ανάλογα με την επιστήμη που
αναδεικνύουν. Οι επιστήμες χωρίζονται σε δέκα γενικές κατηγορίες.
Από τις κατηγορίες αυτές φέτος θα υπάρξουν δράσεις για Πληροφορική,
Φιλοσοφία & Ψυχολογία, Κοινωνικές Επιστήμες (Παιδαγωγική),
Θετικές Επιστήμες (Φυσική), Τεχνολογία (Βιοκινητική).
Σε
όλες τις δράσεις θα συμμετέχουν κατά βάση οι μαθητές της Θ’ Μαθητιάδας,
αλλά όχι μόνο. Στις περισσότερες από αυτές συμμετέχουν και οι
επισκέτπες μαθητές, οι εθελοντές αλλά και το ευρύ κοινό που επισκέπτεται
τις εκδηλώσεις. Ειδικά, τις διαλέξεις μπορούν να τις παρακολουθήσουν
εκπαιδευτικοί αλλά και το ευρύ κοινό, γιατί τα θέματά τους δεν
απευθύνονται κυρίως στα παιδιά. Το σύνολο των δράσεων της Επιστημούπολης
θα γίνει στο σχολικό συγκρότημα του Γυμνασίου-Λυκείου Πρώτης που
βρίσκεται απέναντι ακριβώς από το Δημοτικό Αθλητικό Κέντρο Πρώτης,
όπου θα διεξάγονται τα αθλήματα της Μαθητιάδας.
Οι
επιστημονικές δράσεις χωρίζονται στην επιστημονική ημερίδα, στις
αξιολογήσεις (βιοκινητικές μετρήσεις) και στη «χαρά της γνώσης»
Το
σύνολο των δράσεων με τον τίτλο «Η χαρά της γνώσης» αποτελείται
από διαδραστικές εκθέσεις και εργαστήρια επιστημών, όπου οι συμμετέχοντες
θα μπορούν να γνωρίσουν τις επιστήμες από άλλη οπτική γωνία και
να συνειδητοποιήσουν ότι η γνώση (και η σχολική) δεν είναι βάσανο
αλλά χαρά.
Οι επιστημονικές δράσεις συνοπτικά είναι:
-
Πληροφορική: «Ψηφιοπαίδεια»: Ο άβακας γίνεται… ψηφιακός»
(Έκθεση)
-
Φυσική: «Ηχοστάσιο»: Ο ήχος του κόσμου, ο κόσμος του
ήχου (Έκθεση)
-
Παιδαγωγική: «Ιδεολόγιο»: Το σχολείο - μουσείο ιδεών»
(Έκθεση)
-
Ψυχολογία: Εργαστήριο συναισθημάτων και αξιών (Εργαστήριο)
-
Κοινωνιολογία: «ΕπικοινωΝόηση»: Βλέπω, ακούω, κατανοώ,
δημιουργώ (Εργαστήριο)
-
Φιλοσοφία: «Το μέλλον του πλανήτη και η οικολογία της
καθημερινότητας: Φιλοσοφικές όψεις» (Διάλεξη)
-
Βιοκινητική: «Ταξίδι στο σώμα μου, με τα εφόδια της επιστήμης»
(Αξιολόγηση)
1.1.1.
Φιλοσοφία: «Το μέλλον του πλανήτη και η οικολογία της καθημερινότητας:
Φιλοσοφικές όψεις» (Διάλεξη)
Αμφιθέατρο
Γυμνασίου-Λυκείου Πρώτης Σερρών
Κυριακή
09 Μαΐου 2010 10:30 - 13:00
Για την φετινή επιστημονική ημερίδα επιλέξαμε μια θεματική αιχμής,
που αν και πολυσυζητημένη, ωστόσο αρκετά θέματα δεν είναι αποσαφηνισμένα:
πρόκειται για το μέλλον της Γης, ως βιώσιμος πλανήτης και το ρόλο
της οικολογίας. Εστιάζουμε σε ζητήματα καθημερινότητας, στο τι
πρέπει να γνωρίζουμε, πώς να δρούμε, τι να προσδοκάμε. Η προσέγγιση
γίνεται διεπιστημονικά με σκοπό από την ημερίδα να προκύψει μια
«χάρτα» καθημερινών θεμάτων που πρέπει να έχουμε κατά νου, καθώς
δρούμε στο σπίτι και την εργασία.
Προγραμματίζεται για το πρωί της Κυριακής. Έως τις 10:00 θα γίνονται
οι εγγραφές, οι οποίες θα είναι ΔΩΡΕΑΝ και στη συνέχεια θα ξεκινήσει
η εκδήλωση, η οποία θα διαρκέσει 2,5 ώρες. Η εκδήλωση περιλαμβάνει
τρεις εισηγήσεις από προσκεκλημένους καθηγητές, από την Ελλάδα
και το εξωτερικό. Κάθε ομιλητής έχει 40 λεπτά στη διάθεσή του.
Μετά το τέλος των διαλέξεων θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό.
Στο τέλος της ημερίδας θα δοθούν οι βεβαιώσεις παρακολούθησης.
|
1.1.2.
Φυσική: «Ηχοστάσιο: ο ήχος του κόσμου, ο κόσμος του ήχου»
(Έκθεση) (Echostasium: The sound of the world, the world
of sound)
Σχολικό
συγκρότημα Γυμνασίου-Λυκείου Πρώτης Σερρών
Παρασκευή 07 Μαΐου 2010 18:00 – 20:30
Σάββατο 08 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30 & 18:30 – 21:30
Κυριακή 09 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30
Τρίτη 11 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30 & 18:30 – 21:30
Τετάρτη 12 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30
Η θεματική έκθεση παρουσιάζει πρωτότυπα εκθέματα φυσικής,
με επίκεντρο την Ακουστική, που όμως συνδυάζονται με διάφορα
άλλα διδακτικά αντικείμενα, καθώς κινούνται στο πνεύμα της
σύγχρονης διαθεματικότητας στην εκπαίδευση.
|
1.1.3.
Πληροφορική: «Ψηφιοπαίδεια: ο άβακας γίνεται… ψηφιακός!» (Έκθεση)
(DIgipedia: ABACUS turn to DIGITAL)
Σχολικό
συγκρότημα Γυμνασίου-Λυκείου Πρώτης Σερρών
Παρασκευή
07 Μαΐου 2010 18:00 – 20:30
Σάββατο
08 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30 & 18:30 – 21:30
Κυριακή 09 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30
Τρίτη 11 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30 & 18:30 – 21:30
Τετάρτη 12 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30
Διαδραστική έκθεση πληροφορικής που αναλύει και παρουσιάζει την
«καρδιά» της πληροφορικής, δηλαδή τον δυαδικό κώδικα, την μνήμη,
τα λογισμικά και τον προγραμματισμό, με διαδραστικά εκθέματα που
εισάγουν τον επισκέπτη στη μαγεία της πληροφορικής.
1.1.4. Παιδαγωγική: «Ιδεολόγιο:
το σχολείο – μουσείο ιδεών» (Έκθεση) (Ideologium: school - idea
museum)
Σχολικό
συγκρότημα Γυμνασίου-Λυκείου Πρώτης Σερρών
Παρασκευή
07 Μαΐου 2010 18:00 – 20:30
Σάββατο
08 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30 & 18:30 – 21:30
Κυριακή
09 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30
Τρίτη
11 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30 & 18:30 – 21:30
Τετάρτη
12 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30
Πρότυπη αίθουσα σχολείου, μέσα στο ίδιο το σχολείο που θα την
φιλοξενεί, που συλλέγει πρωτότυπα εποπτικά μέσα και αυτοσχέδιες
κατασκευές από την ιστορία της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών
μέσων. Παλιές τεχνικές δημιουργίας διδακτικών μέσων και μακετών,
που αναδύονται από το σχολείο των αρχών του αιώνα, εκθετήρια,
εκθέματα και αντικείμενα εισάγουν τον επισκέπτη στην σύγχρονη
αντίληψη γι’ αυτό που πάντα ήταν το σχολείο: ένα μουσείο δυναμικό
και ζωντανό δίπλα στο μαθητή.
1.1.5. Ψυχολογία:
Εργαστήριο Συναισθημάτων και Αξιών (Εργαστήριο)
Σχολικό
συγκρότημα Γυμνασίου-Λυκείου Πρώτης Σερρών
Παρασκευή
07 Μαΐου 2010 18:00 – 20:30
Σάββατο
08 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30 & 18:30 – 21:30
Κυριακή
09 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30
Τρίτη 11 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30 & 18:30 – 21:30
Τετάρτη 12 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30
Στο πρωτότυπο αυτό εργαστήριο ο εμψυχωτής αναλαμβάνει να «δουλέψει»
με τα παιδιά πάνω στον κόσμο των συναισθημάτων. Καθώς οι νέοι
άνθρωποι μεγαλώνουν, χρειάζεται αυτή η μορφή αγωγής προκειμένου
να ασκηθούν στην καλλιέργεια του συναισθηματικού τους κόσμου.
Αυτό εξασφαλίζει υγιείς σχέσεις με τον ίδιο τον εαυτό αλλά και
το σύνολο, την κοινωνία ολόκληρη.
1.1.6.
Κοινωνιολογία: «ΕπικοινωΝόηση: Βλέπω, ακούω, κατανοώ, δημιουργώ»
(Εργαστήριο) (Communoesis: See, Hear, Understand, Create)
Σχολικό
συγκρότημα Γυμνασίου-Λυκείου Πρώτης Σερρών
Παρασκευή
07 Μαΐου 2010 18:00 – 20:30
Σάββατο
08 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30 & 18:30 – 21:30
Κυριακή 09 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30
Τρίτη 11 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30 & 18:30 – 21:30
Τετάρτη 12 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30
Στο εργαστήριο αυτό μαθαίνουμε πώς να κατανοούμε τα μέσα μαζικής
ενημέρωσης. Τι πρέπει να γνωρίζει ο σύγχρονος πολίτης για τα έντυπα
και ηλεκτρονικά μέσα; Πως ο νέος άνθρωπος γίνεται κοινωνός αλλά
και συν-κοινωνός στον κόσμο της πληροφορίας;
Στο εργαστήριο, οι συμμετέχοντες γίνονται οι ίδιοι δημοσιογράφοι
και δημιουργοί νέων. Κατανοούν πως λειτουργούν τα Μαζικά Μέσα
και εγγραμματίζονται σε τρόπους ανάγνωσής τους.
1.1.7. Βιοκινητική: Ταξίδι
στο σώμα μου, με τα εφόδια της επιστήμης (Αξιολογήσεις)
Αυλή
σχολικού συγκρότηματος Γυμνασίου-Λυκείου Πρώτης Σερρών
Σάββατο
08 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30 & 18:30 – 21:30
Κυριακή
09 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30
Τρίτη
11 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30 & 18:30 – 21:30
Τετάρτη
12 Μαΐου 2010 09:30 – 13:30
Γίνονται μετρήσεις των επιδόσεων των μαθητών που συμμετέχουν στη
Μαθητιάδα και τους δίνονται τα αποτελέσματα για να μπορούν να
αξιολογηθούν οι ικανότητές τους. Οι μετρήσεις αυτές αφορούν ανθρωπομετρικά
στοιχεία καθώς και διάφορες βιοκινητικές κυρίως μετρήσεις.